[AD] interview met René 18-06-2022

Home Forums Nieuws & Media RENÉ VAN KOOTEN Media [AD] interview met René 18-06-2022

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Berichten
  • #5037
    Marijke
    Sleutelbeheerder

    Door: Silvester van der Hansz 18-06-22, 07:00
    René van Kooten doet vrijwel al zijn boodschappen in de Zoetermeerse Dorpsstraat. © Peter Franken

    René van Kooten gaat nooit meer weg uit Zoetermeer: ‘Vrijwel iedereen kent elkaar nog in het oude Dorp’

    Een BN’er? René van Kooten voelt zich meer een BZ’er. De bijna 50-jarige trotse Zoetermeerder krijgt een eigen theatervoorstelling, waarin zijn hechte band met de stad niet mag ontbreken. ‘Zonde dat jij in musicals zit, jij had ook zanger kunnen worden.’ René van Kooten hoorde de woorden net iets te vaak. Het zette hem aan het denken. ,,Het schreeuwde om een zoektocht. Wie ben ik nou eigenlijk? En waarom moet ik heel Nederland meenemen op deze zoektocht?” Dat zijn vragen die hij vanaf september in een tour van zijn eigen theatervoorstelling Op Zoek naar René gaat beantwoorden. De titel is een knipoog naar de vele ‘op zoek naar’-programma’s op televisie.

    ,,Mensen in Nederland kijken anders naar musicalzangers dan naar andere zangers. Vanaf mijn 14de speel ik ook in rockbandjes. Ben ik dan een rockzanger, musicalzanger of toch geschiedenisleraar? Tijdens de voorstelling moeten we, met héél veel muziek uit mijn voorstellingen, muziek van mijn ouders en van mezelf, en met de nodige zelfspot, erachter komen wat en wie ik nou eigenlijk ben”, zegt de vader van twee dochters.
    Jubileum
    Van Kooten wordt dit jaar 50 en zit dan al 25 jaar in het artiestenvak. Dat jubileum viert hij met zijn eigen liveband en elke avond een speciale gast. De persoonlijke show gaat op 22 september uiteraard van start in het Stadstheater in ‘zijn’ Zoetermeer. Hoewel hij in Den Haag is geboren, ligt zijn hart in Zoetermeer. De stad waar hij als dreumes met zijn ouders naartoe verhuisde. Na Meerzicht, Rokkeveen en Driemanspolder kwam hij in 2002 terecht in Dorp. ,,Altijd als ik van Meerzicht naar het Erasmus College fietste, zei ik al dat ik later in het oude Dorp wilde gaan wonen. Ik ga hier niet meer weg.”

    ,,Het grote verschil met andere new towns is de oude dorpskern, met een eigen historie. Ik ben blij dat de gemeente Zoetermeer dat steeds meer begint uit te dragen. Er is hier ook genoeg te beleven. Kijk maar naar het Bluesfestival, Culinair en Zondag in ’t Park. Bij die laatste kwam ik allemaal mensen van vroeger uit de oude Boerderij tegen. Vrijwel iedereen kent elkaar nog in het oude Dorp. Ik voel me dus wel echt Zoetermeerder, ja”, zegt hij lachend op het terras van De Zoetelaar.
    IJsje
    In de Dorpsstraat komt de musicalster het liefst. Voor een ijsje bij Zuliani’s, lunch bij Di Niente of kaas van ’t Kaashuys. ,,Ik doe bijna al mijn boodschappen in deze straat. Het is hier nog ouderwets gezellig. Als iemand me vraagt naar Zoetermeer, vind ik het leuk om te vertellen waarom ik er zo enthousiast over ben. Zeker over het oude Dorp. Ik ga hier nooit meer weg.”
    ,,Al mijn herinneringen aan vroeger zijn Zoetermeers. Ik trad met mijn bandje voor het eerst op bij het Nicolaasplein, ging uit in de oude Boerderij, zwom in Het Keerpunt en ging naar de kermis op de Osylaan. Mijn wereld was vroeger best klein. Waarom zou ik dan naar Den Haag gaan, waar ik het niet ken? Mijn zussen wonen wel weer in Den Haag. Na mijn tijd op het Erasmus College ging ik in Utrecht studeren, maar bleef ik hier wonen. Vervolgens werd ik gevraagd om les te geven op mijn oude school.”

     Tot 1996 had ik mijn lange haar zelfs in een staart. Die heb ik er maar afgeknipt

    Tijdens zijn werk als geschiedenisleraar op het Erasmus College, waar veel aandacht is voor muziek en toneel, werd hij gevraagd om mee te doen in The Who’s Tommy. Daar vroeg Joke de Kruijf na een workshop of hij auditie wilde doen voor Miss Saigon. ,,Waarom niet? Dacht ik toen. Zo rolde ik erin. Naast de musicals bleef ik gewoon twee dagen lesgeven. Ik kon, een beetje, zingen maar wist niet hoe ik moest lopen en dansen. Tot 1996 had ik mijn lange haar zelfs in een staart. Die heb ik er maar afgeknipt. Pas vanaf Aida vond ik het op een carrière gaan lijken en stopte ik met lesgeven. Het was een geleidelijke weg naar de top met Les Misérables, Evita, Jersey Boys en nu Titanic. Soms denk ik weleens: wat een mazzel heb ik gehad.”
    Bekendheid groeit
    Met het binnenhalen van de ene na de andere hoofdrol groeide zijn bekendheid. ,,Toch voel ik me meer een BZ’er dan BN’er. Als ik meer op tv te zien ben, zoals bij The Passion, Beste Zangers en The Masked Singer, word ik ook vaker buiten de stad herkend. Ik doe eigenlijk alleen programma’s die in het verlengde van het zingen liggen.”
    ,,Toen ik twee maanden in Carré speelde, vroegen binnen drie weken al tien mensen bijna beledigd: waarom woon jij niet in Amsterdam? Maar ik heb niet zoveel met wonen in grote steden als Amsterdam of Rotterdam. Ik geloof er niet in dat je in de scene moet zijn om aan werk te komen. Ik hoef niet per se in de spotlights te staan. Dan had ik wel meegedaan aan allerlei obscure tv-programma’s. Gisteren heb ik er nog twee afgezegd. Als ik dicht bij mezelf blijf, red ik het ook wel. Zo niet, kan ik altijd nog gaan lesgeven.”

    Van Kooten tijdens ZODIAC de musical met Dominique de Bont. © Brunopress

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.