INTO THE WOODS (2007)

Home Forums SPECIALS ARCHIEF RENÉ INTO THE WOODS (2007)

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #3915
    Marijke
    Sleutelbeheerder
     

    INTO THE WOODS was de openingsproductie van M-Lab Amsterdam

    In 2007 speelde René in Into The Woods.
    In deze topic enkele bijzondere momenten m.b.t. deze musical.

    +++++++++++++++++++++++++++++++++++

    We kregen bericht van M-Lab dat we:
    – een interview met René mochten houden ivm Into the Woods
    – een stukje van de repetitie van ITW mee mochten maken.

    Een unieke kans, dus Bianca en ik vertrokken richting Amsterdam. Het blijkt dat je vanaf Amsterdam CS met het pontje het makkelijk richting M-Lab reist. We kregen nl. bij ontvangst uitleg hierover en over het theater en de opzet van M-Lab.
    René was er (nog) niet, maar na zijn binnenkomst zouden we hem interviewen over Into The Woods. Het leek er even op dat er geen repetities meer waren (voor René die middag), maar ons lange wachten in de kantine werd alsnog beloond. De wachttijd in de kleine gezellige foyer hebben we al babbelend doorgebracht met 2 andere spelers uit Into The Woods: Marit Slinger en Freek Bartels, die ook gerepeteerd hadden. Freek vertelde ook dat hij binnenkort mee zal gaan spelen in Les Misèrables, dus die gaan we zeker nog (vaak) terugzien!

    Marit als Roodkapje en Freek als Sjaak

    We mochten tijdens het repeteren van één van de nummers meekijken en opnames maken (hoe leuk ook dat Koen van Dijk ons herkende i.v.m. Hamelen). René benadrukte nog eens hoe uniek het bijwonen van deze repetitie was, want met buitenstaanders erbij kunnen ze eigenlijk niet goed repeteren (zie interview). In de scène die wij meemaakten speelde René de Wolf, samen met Roodkapje (Marieke). Het resultaat van deze dag is te zien op de foto’s en de video.
    En uiteraard volgt ook het interview wat we met René hadden.

    +++++++++++++++++++++++++++++++++++

    INTERVIEW met René

    Wat kan je vertellen over Into the Woods?
    Into the Woods is een musical waarbij je in de eerste akte allemaal sprookjes door elkaar heen ziet. En dat eindigt met het bekende ‘En ze leefden nog lang en gelukkig’.
    De tweede helft gaat erover dat als ik iets wens, en het komt uit, dat het automatisch gevolgen heeft voor iemand anders. Een voorbeeld: als de reus doodgaat in de eerste acte, dan is er ook nog een reuzin. Daar gaat de tweede helft over, dat iedereen geconfronteerd wordt met de keuzes die ze gemaakt hebben. De tekst en muziek in deze musical is van Stephen Sondheim het is soms wat moeilijke muziek vinden veel mensen en dat vind ik eigenlijk ook wel.

    Kan je iets vertellen over de rollen die je speelt in deze musical?
    Ik speel in deze musical drie rollen: De boze stiefzuster, de wolf en Assepoesters prins.
    De wolf is gewoon de wolf uit het verhaal van Roodkapje. Assepoesters prins is een troonopvolger, een trotse man, netjes opgevoed. Hij wil Assepoester veroveren. Dat gaat natuurlijk niet te makkelijk, want dat hoort erbij. Hoe meer moeite het kost hoe mooier het is.
    Na de eerste akte lijkt het met ‘lang en gelukkig leven’ dat het afgelopen is. Sommige mensen doen ook alleen de eerste acte, maar het gaat om de twee helft waarin je geconfronteerd wordt met je keuzes en de verantwoordelijkheden die je daarvoor moet nemen en de rol van ouders daarin enz.

    Is er een link tussen van den Ende en M-Lab?
    De van den Ende Foundation zit voor een deel wel in M-lab, voor een deel samen met de gemeente Amsterdam die dit gebouw gefinancierd heeft. Je kunt hier allemaal voorstellingen try outen en laten zien. Het is ook allemaal heel sober, er is geen decor en er is ook geen geluid straks en het is een klein zaaltje. We gaan alles onversterkt spelen en zingen.
    Het is dus niet Stage Entertainment, maar ik moest bijvoorbeeld, vanwege mijn contract bij Stage Holding, wel overleggen of ik deze musical kon gaan doen. Want Stage Holding is niet hetzelfde als de Van den Ende Foundation en ik heb geen contract bij de Foundation, maar het was gelukkig geen probleem.

    Kun je al iets vertellen over de vliegende Hollander (je volgende productie)?
    Nee, helaas kan ik daar echt nog niets over vertellen omdat ik er zelf nog haast niets van weet, alleen dat we vier weken gaan repeteren. Dat is ook de bedoeling van dit theater: we gaan een kleine show vier weken repeteren en daarna een week spelen. Ik speel geloof ik Erik, maar wat het verder inhoud, ik heb nog geen idee.

    Ga je optreden op de Uitmarkt 2007?
    Ik doe niet mee in het blok van Into The Woods, dat red ik niet, want ik doe mee aan de Musical sing-a-long.

    Zitten er in deze cast mensen die je al kende en/of mee hebt samengewerkt?
    Nee, ik heb eigenlijk nog met niemand ooit samen gewerkt uit deze productie. Ik kende al wel een aantal mensen, zoals Dick Cohen, Wieneke Remmers en Vera Mann enzo, maar eigenlijk is Koen (van Dijk) dus de enige met wie ik hiervoor heb samen gewerkt (in Hamelen).

    Hoe is het om met deze groep mensen te werken?
    Ja leuk! Het is anders dan bij een grote productie, wat ook heel leuk kan zijn, maar als je met een kleine groep werkt met 10 tot 12 mensen, dan is dat altijd heel erg leuk werken. Met een dergelijk klein groepje is het allemaal wat gemoedelijker en zijn de dingen wat makkelijker te regelen. Het is niet minder hard werken, maar het is wat makkelijker plannen (bijvoorbeeld nu om mijn fysio heen). Dat gaat allemaal wat makkelijker dan bij een grote productie waar ‘de lijnen wat langer zijn’.

    Hoe gaat het met de fysio na je gebroken enkel?
    Ja, gaat goed! Ik kan weer lopen enzo. Ik loop het schema iets sneller af dan verwacht. Er stond voor mijn genezing 3 tot 6 maanden gepland, maar ik ben na 4 maanden weer aan het werk, dus dat is netjes. En ik fiets al weer een tijdje.

    Hoe vind je het dat wij als “pers” nu een interview afnemen?
    Als er mensen bij de repetities aanwezig zijn repeteer je niet echt, maar het moet soms. Je staat toch in je blote kont als ze erbij zijn dus je gaat dan geen dingen uitproberen. En als jullie als “pers” hier komen ga ik als “pers” met jullie om, haha :whistle:

    +++++++++++++++++++++++++++++++++++

    Na het interview is René gaan inzingen en mochten we na een tijdje even bij deze repetities zijn. De zeer exclusieve beelden hiervan (want dat we opnames mochten maken is wel heel speciaal) zijn voor de fansite. :yahoo:

    Repetitiebeelden: https://youtu.be/OjlIma9ERJY

     
    • Dit onderwerp is gewijzigd 3 jaren, 8 maanden geleden door Marijke.
    • Dit onderwerp is gewijzigd 3 jaren, 6 maanden geleden door Marijke.
    #3917
    Marijke
    Sleutelbeheerder
     

    OPENING M-LAB

    Voorafgaand aan Into the Woods was de officiële opening van M-Lab. Deze persconferentie en opening werden gehouden in de repetitieruimte. Er werd gesproken door Koen van Dijk, Joop van den Ende en wethouder Carolien Gehrels (Cultuur Amsterdam). De laatste twee verrichtten ook de officiële opening. Er was een optreden van Simone Kleinsma en Daniël Samkalden (winnaar De Eerste Prijs 2006).

    M-Lab is een uitprobeer-theater voor schrijvers, componisten en regisseurs, van oorsprong naar een idee van Joop en Janine van den Ende. Financiële ondersteuning werd verleend door de Van den Ende Foundation en de gemeente Amsterdam. In januari was het theater nog slechts een uitgebrande loods, na heel veel werk verzet te hebben kon de loods als theater al geopend worden in september 2007. Het ‘laboratorium voor muziektheater’ in Amsterdam-Noord moet een plek worden waar jonge kunstenaars hun ideeën kunnen ontwikkelen en op de planken kunnen brengen.
    Na de persconferentie werd de openingsproductie, de musical Into The Woods, vertoond.

    ITW Promo: https://youtu.be/S0yZjvH-pDc

    #3918
    Marijke
    Sleutelbeheerder
     

    Première Into The Woods, zaterdag 8 september 2007

    Heks – Vera Mann
    Bakker – Dick Cohen
    Bakkersvrouw – Wieneke Remmers
    Assepoester – Maike Boerdam
    Assepoesters Prins/Wolf – René van Kooten
    Assepoesters moeder – Lieke van den Broek
    Roodkapje – Marit Slinger
    Sjaak – Freek Bartels
    Sjaaks Moeder – Marika Lansen
    Raponsel – Suzanne Brüning
    Raponsels Prins – Sander Volders
    Verteller – Filip Bolluyt
    Florinda, stiefzus van Assepoester – René van Kooten
    Lucinda, stiefzus van Assepoester – Sander Volders –
    Reuzin – Lieke van den Broek

    Vandaag de première van Into the Woods, om 20.15 uur begon de show. Het verrassingseffect is het leuke aan de show, dus niet teveel spoilers, want de vindingrijkheid in het geheel is de grootste verrassing van de show. Zoals in de aankondigingen vermeld is de eerste akte een samenloop van diverse sprookjes en de tweede akte laat de gevolgen zien van de keuzes die mensen maken. Het eerste gedeelte is mede daardoor het vrolijkst en het tweede gedeelte zet je enigszins aan het nadenken.

    Omdat we zo verwend zijn met alle Van den Ende spektakels was mijn verwachting van ITW eerlijk gezegd niet zo hoog gespannen… kleine zaal (max. 150 mensen), iedereen speelt zonder microfoon en er zou weinig decor zijn. Ik had het helemaal mis, want ik heb me kostelijk vermaakt. De liedjes zitten ook heel anders en tegelijk heel knap in elkaar, het is een echte luistermusical. De teksten zijn af en toe verrassend knap gevonden en het geheel is een lust voor het oog.

    De musical werd goed ontvangen, het publiek was dan ook erg enthousiast (aan de zaal was te merken dat een aantal mensen deze show al hadden gezien). Dit was natuurlijk ook te verwachten met de hele zaal vol met vrienden en familie.

    DE CAST:
    Vera Mann – De heks: Een genot om naar haar te kijken: geweldige stem, heerlijk acteerwerk en grappig met perfecte timing. Helaas viel de koe per ongeluk om tijdens een scène en toen Vera Mann weer opkwam zei ze spitsvondig: “Ik zie de Bakker én zijn vrouw én een omgevallen koe”

    Dick Cohen – De bakker: Een prachtige constante stem. Deze man kan prachtig verschillende dingen spelen, van breekbaar tot boos. Van verdrietig tot geschrokken. Alles gaat hem goed af, hij speelt geloofwaardig en meeslepend.

    Wieneke Remmers – De bakkersvrouw: (Zij is ook één van de evt. Evita’s) Wat een mooie zangstem. Je zit helemaal in de musical dankzij haar bijdrage.

    Maike Boerdam – Assepoester: Iedereen moest weer erg om Maike lachen. Ze heeft een hele bijzondere stem, waar je van moet houden. Ook de humoristische stukken worden heerlijk droog overgebracht.

    René van Kooten – Assepoesters prins en de Wolf: Net zoals bij Beauty hoor je bijna operette in de stem van René, heerlijk om naar te luisteren. Ook komt de arrogantie van Gaston soms nog even om de hoek kijken en heel even kwam in ons hoofd ook de Prinsen-Toto uit Hamelen weer voorbij (ook van de hand van regisseur Koen van Dijk). We zien René in deze musical ook in een rol waar we hem nog nooit in hebben gezien. In een jurk (zie persfoto). Als de Wolf gromt hij zoals niemand dat kan. Vermakelijk en knap tegelijk. Het is Genieten!

    Filip Bolluyt – Verteller: Filip heeft een heerlijke warme stem en is ook een boeiende verteller, want er is veel ‘uit te leggen’ tijdens deze musical.

    Marit Slinger – Roodkapje: Een jong meisje met een leuke zangstem. Ook de transformatie van het kleine onschuldige meisje naar het meisje die alles doet om haar zin te krijgen is leuk om te zien. Eén van de jonge talenten van deze show die we zeker nog eens terug gaan zien.

    Marika Lansen – Sjaaks moeder: Hoewel Marika’s stem soms wat zacht is voor een onversterkte musical als deze, is ze wel goed verstaanbaar. Op de momenten dat het nodig is komt er echter wel een volume uit waar je niet omheen kan. Verder zie je aan het spel van Marika dat ze een vakvrouw is met veel ervaring.

    Freek Bartels – Sjaak: Dé verrassing van deze show. Wat een stem! Als je hem ziet denk je: wat een schattig jongetje. Maar als hij gaat zingen wordt je blij verrast. In het nummer na de pauze (over de schuld) hoor je hoe krachtig en mooi zijn stem is.

    Suzanne Bruning – Raponsel: Een erg grappige rol, die door Suzanne erg goed wordt neer gezet. Haar rol is klein, maar je kan niet om haar heen.

    Sander Volders – Raponsels prins: Hoewel Sanders nog op school zit, heeft ook hij al een geweldige stem. Als hij een duet zingt met de prins van Assepoester (René) doet hij zeker niet onder voor zijn ervaren tegenspeler. Het lied “Marteling” is zowel mooi als hilarisch.

    Lieke van den Broek – Assepoester moeder: Haar rol is klein, maar de arrogantie waarmee ze deze rol speelt en de jaloezie in de tweede helft zijn geweldig.

    Natuurlijk was deze hele zaal enthousiast. Dit merkte je ook bij het eindapplaus dat overweldigend was, zoals het hoort bij een première en na de show hoorden we alleen maar positieve verhalen!

    Er is erg weinig decor en de rekwisieten zijn heerlijk eenvoudig bij Into the Woods (En houten plaat als koe, een houten plaat als kampvuur, boombladeren op de grond, een linnen doek als projectiescherm). Mede daardoor geniet je nog meer van de musical en de acteurs, raak je niet afgeleid door bijzaken en mis je eigenlijk niets van de grappen, de liedjes en de conversaties, ook al is het onversterkt. Het is heel fijn om in zo’n kleine zaal een musical mee te maken, totaal anders als een zaal met 1500 mensen en veel rumoer en afleiding, je blijft ook goed bij de les omdat je alles wil kunnen volgen. Bij deze musical is alles heerlijk puur genieten. De cast & crew kan terugkijken op een zeer geslaagde première. Ze spelen deze musical slechts een maand, maar wie hier niet naar gaat kijken mag daar écht spijt van hebben… ;-)

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.