Musical meets Opera 6 en 8 okt. 2016

Home Forums OVERIGE OPTREDENS van/met René Musical meets Opera 6 en 8 okt. 2016

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Berichten
  • #4393
    Marijke
    Sleutelbeheerder


    Musical en opera ontmoeten elkaar opnieuw tijdens een unieke avond met de mooiste live muziek. Met Willemijn Verkaik, René van Kooten, Kelly God en Marcel Reijans staat er wederom een sterrencast van topzangers op het podium, samen met het voltallige Rotterdams Philharmonisch Orkest. Bekende musicalsongs en fragmenten uit beroemde opera’s komen door de live uitvoering in de concertzaal groots tot leven. Van Don Giovanni tot Les Misérables, van liefdesduet tot cross-over: een gegarandeerd onvergetelijke avond vol grote emoties.



    Vorig jaar (2015) ging Musical meets Opera in première. Het werden twee fantastische avonden, met musicalsterren Simone Kleinsma, Linda Wagenmakers en Terence van der Loo op het podium. Van West Side Story tot the Phantom of the Opera: highlights uit de beroemdste musicals en opera’s wisselden elkaar in hoog tempo af.

    #4394
    Marijke
    Sleutelbeheerder

    Musical Meets Opera

    Ik ben nog nooit naar een opera geweest, maar aangezien René één van de gastartiesten was bij dit evenement wekte dit genoeg nieuwsgierigheid om een kaartje te boeken. En daar heb ik geen spijt van gehad. Alleen de grote zaal in de Doelen al… een enorme zaal met het toneel prachtig gesitueerd in het midden zodat iedereen goed zicht heeft en het geluid overal prachtig doorklinkt. Het Rotterdams Philharmonisch Orkest bevond zich op het toneel, de solisten kwamen vanaf de zijkant (onaangekondigd) tevoorschijn en/of zongen vanaf de balkons.

    Ik zal geen opsomming geven van alles wat we gezien en gehoord hebben, want er werden maar liefst (meer dan) 25 songs ten gehore gebracht en de diversiteit bij zowel opera als musical was groot.

    Het orkest bestond uit maar liefst 80 mensen en de gastartiesten werden bijgestaan door 33 studenten van Muziektheater Codarts. Voor aanvang hadden de leerlingen al een voorproefje gegeven in de grote foyer van De Doelen. De optredende solisten waren Willemijn Verkaik, René van Kooten, Tenor Marcel Reijans en Sopraan Kelly God. Special guests waren Carolina Dijkhuizen en Gino Emnes.
    Na de klassieke opening volgden al snel Seasons of Love waarbij alle Codarts-leerlingen zingend vanuit de zaal richting het podium gingen. Indrukwekkend mooi, mede door de enorm grote groep.
    Als 5e song zong Willemijn Verkaik vanaf het balkon haar ‘volk’ toe (de Codarts-leerlingen stonden op het toneel) met het prachtige Don’t cry for me Argentina uit Evita. Kippenvel all over en de Doelen stond op zijn kop.

    René zong voor de pauze o.a. uit Spamalot (met Kelly God in een hilarische act waarin hij zelfs met een trapleer vanaf de podiumring naar het toneel afdaalde)  :lol:  :lol: en alle solisten zongen You’ll never walk alone (voor Feijenoord-fan René echt een feestje). Qua musicals kwamen er voor de pauze songs voorbij uit o.a. Rent, Annie, West Side Story, Spamalot en Evita. Qua opera Ruslan en Ludmilla, Tosca en Madame Butterfly.

    Ik was vooral benieuwd naar songs uit Aida en Les Misérables, maar kreeg al te horen dat Aida vanavond niet voorgedragen werd. Enorm jammer, met zo’n geweldig orkest was dat ook zeer indrukwekkend geweest. Ik vrees dat dit weer een rechten-dingetje geweest is…

    Willemijn verraste in het 2de gedeelte de zaal met haar ongeëvenaarde versie van Defying Gravity en het complete publiek sprong na afloop van z’n stoel voor een oorverdovend en langdurig applaus. Bescheiden Willemijn was hier blij verrast mee, maar er is er echt maar één die dit zo kan brengen. Dit was echt weer zó fantastisch gebracht.

    In het 2de gedeelte waren er qua opera songs te horen uit o.a. Die Fledermaus, Man of La Mancha en Carmen. Qua musicals kwamen o.a. Sound of Music, Wicked, the Lion King en Les Misérables voorbij. Bij het vrolijke “Do-Re-Mi” – waarbij meegeklapt en gezongen werd – waanden we ons even op de uitmarkt met Frits Sissing… René zong ook samen met Marcel Reijans het indrukwekkende en klassieke Impossible Dream uit Man of La Mancha.

    En daar was – voor mij dan – de klapper van de avond: Les Misérables. René ving aan met het prachtige en inmiddels nogal beladen Bring him Home. Je kon een speld horen vallen, het was zo práchtig. Daarna volgde aansluitend One Day More. Uiteraard was dit zeer indrukwekkend met 80 man orkest, 33 man Codarts-leerlingen en de 8 solisten allemaal tegelijk op het toneel. De zware en heftige muziek van Les Misérables en René als frontman in dit nummer was voor mij een reden om alleen hiervoor al een ticket aan te schaffen. En alles werd waargemaakt, het publiek genoot en beloonde het optreden met een welverdiende staande ovatie en langdurig applaus en tijdens de performance rolde er hier en daar ook een traantje, zo indrukwekkend was het.

    Volgens het programma was One Day More het laatste lied, maar gelukkig klopte dit niet. Willemijn pakte hierna nog flink uit met Let it Go in de NL vertaling “Laat het los/laat het gaan” en de zaal droeg haar op handen.

    Video-opnames maken was helaas niet toegestaan, hopelijk komen er – behalve de foto’s – ook nog videobeelden op de website van het Rotterdams Philharmonisch Orkest, want er waren zulke mooie optredens te zien en te horen dat het echt de moeite waard is om hier nog van na te (mogen) genieten. Er stonden diverse grote camera’s opgesteld dus ik heb hier goede hoop op.

    Er werd afgesloten met het vrolijke Toreador uit Carmen (ook niet vermeld in het programma) en dit werd de afsluiter van een mooie muziekavond. De solisten ontvingen bloemen, luid applaus en een staande ovatie. Het was heel fijn om deze avond live mee te maken. En wat is “onze” René toch een topper. Vanavond bewees hij wederom zijn veelzijdigheid en dat werd ook door het aanwezige publiek terecht beloond met een enorm welverdiend applaus. #trots

    Onderstaand 2 video’s.
    Links niet elders plaatsen svp, aangezien de uitzendrechten (alleen) voor televisie uitgegeven zijn aan de EO.
    Impossible Dream – René & Marcel Rijans:

    Les Misérables – allen:

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.