[NH Dagblad] Geluk met een gat in je ziel 11-06-2021

Home Forums Nieuws & Media RENÉ VAN KOOTEN Media [NH Dagblad] Geluk met een gat in je ziel 11-06-2021

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Berichten
  • #4813
    Marijke
    Sleutelbeheerder


    © Foto Taco van der Eb

    René van Kooten is extra dankbaar voor zijn gezinsgeluk

    Bron: Noord Hollands Dagblad
    Door Jan Vriend op 11/06/2021

    Praten over je verdriet, dat deed je niet. Tenminste: niet bij René van Kooten thuis. De musicalacteur was elf jaar toen zijn moeder overleed. „Ik ben nu extra dankbaar voor mijn gezinsgeluk.”

    Even wachten. René van Kooten is nog bezig met een luierklusje, zie je. Zijn jongste dochter moet worden verschoond. Daar heeft papa alle aandacht bij nodig. Maar dan hebben we alle tijd om een uurtje te praten. Lang genoeg voor hij de oudste van school moet halen. En dan weer verder gaat met een musicalrepetitie. „Het voordeel van dit vak is dat je overdag tijd hebt voor je gezin”, vertelt de musicalacteur in deze aflevering van Levenslijn, over de ijkpunten van zijn bestaan.

    1972 Ziekenhuis
    Geboren in Den Haag, opgegroeid in Zoetermeer. Hij heeft twee zussen die zes en zeven jaar ouder zijn. Zijn vader werkt als ambtenaar bij het ministerie van Defensie, zijn moeder is huisvrouw. Op zondagen gaan ze naar de Nederlands Hervormde kerk. „Mijn kinderjaren zijn gekleurd door de ziekte van mijn moeder. Het begon toen ik zes was. Eerst kreeg ze borstkanker, later kwam daar longkanker bij. Bij elkaar was het vijf jaar lang ziekenhuis in, ziekenhuis uit.”

    „Mijn zussen hadden het gevoel dat ze thuis taken van mijn moeder moesten overnemen en gaven me ongevraagd allerlei adviezen waar ik niet goed tegen kon. Intussen deed mijn vader wat hij kon om de ziekenhuisbezoeken te combineren met zijn werk en het gezinsleven. Gelukkig kon ik veel terecht bij de overburen, die me geweldig goed opvingen.”

    1983 Sigaretten
    „Na een zware tijd van amputaties en bestralingen overleed mijn moeder toen ze veertig was. Ik was toen elf. Bij ons thuis droeg iedereen het verdriet op zijn eigen manier met zich mee. We spraken er niet veel over, maar je wist dat de ander net zo’n gat in zijn ziel had als jezelf.”

    „Als kind had ik ook wel eens een schuldgevoel als ik terugdacht aan de jaren dat ik als jochie sigaretten voor mijn moeder had gehaald. Je kunt het je nu niet meer voorstellen, maar het was toen heel gewoon dat je met een paar gulden naar een pompstation werd gestuurd om een pakje Belinda voor je moeder te kopen.”

    „Na haar overlijden gingen mijn zussen tamelijk jong de deur uit. Mijn vader en ik bleven met zijn tweetjes achter. Daar school een risico in, want omdat mijn vader de hele dag naar zijn werk was, had ik relatief veel vrijheid. Dat ging hand in hand met veel eigen verantwoordelijkheid. Ik had voor en na school een krantenwijk en zorgde dat de aardappels geschild waren als mijn vader thuis kwam.”

    1985 Gitaar
    Naar het vwo op het Erasmus College in Zoetermeer. Die schoolkeuze zou heel bepalend voor hem zijn. „Ik had daar de leukste tijd van mijn leven. Het was een Dalton-school, met veel aandacht voor zelfontplooiing en creativiteit. Ik koos een exact pakket en had geweldige leraren en klasgenoten die het later ver hebben geschopt in de wetenschap. In de derde kwam ik bij Marcel Singor in de klas. Hij speelt gitaar en was toen al een grote belofte. Nu speelt hij in Kayak. Al gauw zaten we samen in een schoolband en kwamen er andere muzikale jongens bij. De combinatie van goede leraren, creatieve impulsen en de manier waarop iedereen daar met elkaar omging, maakten mijn schooltijd uniek.”

    „Mijn vader begreep dat ik de vrijheid aankon. Ik was zestien toen ik door de week naar popconcerten ging in Zwolle en Arnhem. Iron Maiden, Metallica, dat werk. Als ik de volgende ochtend maar weer op tijd op school was, kon ik mijn gang gaan.”


    © Foto Taco van der Eb

    1991 Geschiedenis
    De start van zijn studie geschiedenis in Utrecht. „Op school vond ik het een boeiend vak. Geschiedenis vertelt je hoe onze samenleving is ontstaan en laat je verbanden zien. Het begon toen ik klein was en graag wilde weten hoe Bijbelse gebeurtenissen zijn te koppelen aan historische vertellingen van andere volkeren. Geschiedenis belicht politieke verhoudingen en vertelt je dat de waarheid altijd verschillende kanten heeft. Het is maar net wie je het vraagt, want verschillende groepen kijken altijd met hun eigen blik naar gebeurtenissen.”

    1996 Leraar
    De rector van zijn middelbare school belt hem. Of de studie al een beetje vordert, is de vraag. Met andere woorden: of hij als leraar geschiedenis kan bijspringen. Hij doet het. „Inhoudelijk wist ik wel hoe het zat, maar ik was blij dat mijn oude docenten me als nieuwe collega op weg hielpen om de stof over te brengen.”

    „Op school was ik ook al gauw weer betrokken bij het schooltoneel. Ze wilden de rockmusical ’Tommy’ van The Who instuderen en de regisseur vroeg of ik mee wilde doen.” Om het schoolteam op weg te helpen komt musicalprof Joke de Kruijf langs om een workshop te geven. „Ze raadde me aan om audities te doen voor ’Miss Saigon’ die op stapel stonden. Ik wist weinig van musicals, maar het leek me leuk genoeg om te proberen.” Hij wordt geholpen door plaatsgenoot Céline Purcell, die al langer serieuze musicalplannen heeft. Een jaar later zijn ze allebei te zien in ’Miss Saigon’ en krijgen ze een relatie die twee jaar zou duren.

    2001 Awards
    „De eerste jaren combineerde ik het musicalvak met twee dagen les geven. Dat kon niet anders, want als lid van het ensemble verdiende ik zo weinig dat ik er de huur amper van kon betalen. Nadat ik in ’Aida’ een rol kreeg, ging mijn salaris omhoog en heb ik helemaal voor het musicalvak gekozen.” Er volgen rollen in ’Hair’, ’Grease’ en tientallen andere voorstellingen. Hij wint Musical Awards voor zijn hoofdrollen in ’Evita’ en ’Les Misérables’.

    2004 Verliefd
    Bij het evenement ’Musicals in Ahoy’ ontmoet hij danseres Tanya van der Kooij, die haar optredens combineert met haar opleiding Europese Studies. „We waren allebei op slag verliefd, maar draaiden toch nog een jaar om elkaar heen voor het echt aan was.”

    „We vullen elkaar aan. Mijn kleedkamer kan rommelig zijn, maar in mijn hoofd ben ik erg van de structuur en de controle. Tanya is van de chaos en de ondoordachte acties. Ik laat me graag door haar ontregelen en zij leunt graag op mijn structuur. Zo was het haar idee om samen naar Rome te fietsen en daar te trouwen. Dankzij haar spontaniteit beginnen we aan zo’n reis en dankzij mijn geregel komen we ook aan.”

    2018 Zwangerschap
    Nadat in 2012 hun dochter Senna wordt geboren, volgt in 2018 dochter Sophia. Ze komt ter wereld na een zwangerschap van 26 weken. „Het was kantje boord voor moeder en dochter. We hebben daarom angstige tijden beleefd. Op de donkerste momenten, zag ik de geschiedenis met mijn moeder weer voorbij komen, maar na maanden ziekenhuis kwamen ze allebei gezond thuis.”

    2021 Strand
    Door corona staat zijn theaterwerk vrijwel stil. „In de periode dat er wél gespeeld kon worden, bracht ik kleine voorstellingen, binnen de lijn van de mogelijkheden. Maar al gauw gingen de theaters weer helemaal dicht. Als kleine zelfstandige is dat een financiële tegenvaller. Onnodig, volgens mij. Want theaters waren door alle protocollen de veiligste plekken van het land.”

    Hij is blij dat hij nu weer aan het werk kan. Eerst speelt hij een hoofdrol in de musical ’Zodiac’ in de Koepel in Breda. „De voorstelling is groot en intiem tegelijk. Het verhaal geeft het publiek een blik op de wereld over tien jaar. Je ziet dat de mensheid er een zootje van heeft gemaakt en dat we zelf de enigen zijn die er wat aan kunnen doen.” Hij speelt de rol van een politicus die een besluit moet nemen over massa’s klimaatvluchtelingen die op het strand aankomen, op zoek naar veiligheid. „Wat zeg je dan tegen groeperingen die roepen dat je die mensen terug de zee in moet schuiven omdat we er anders allemaal aan gaan?”

    „Zonder belerend te willen zijn, is de les dat we het met elkaar moeten doen. In die zin is het een voorstelling van liefde en hoop. En actueler dan je misschien zou willen.”


    © Foto Taco van der Eb

    Titanic
    Wat zijn je plannen? „Vanaf november speel ik in de musical ’Titanic’ waarmee we op tournee gaan. De muziek daarvan is prachtig en het verhaal over het onzinkbaar geachte mega-schip grijpt je bij de keel. Ik speel de ontwerper van het schip. Aan boord is er eerst een gevoel van onoverwinnelijkheid, maar na de ramp beseft hij dat hij een inschattingsfout heeft gemaakt. Dan wordt hij overvallen door schuldbesef en staat hij zijn plek op de reddingsboot af.”

    2026
    En over vijf jaar? „Dan hoop ik dat onze oudste dochter haar eerste rol te pakken heeft in een kerstvoorstelling van mijn oude middelbare school. En dat de jongste blij en gelukkig is op de basisschool. En misschien dat ik dan als zelfstandig producent zelf wat kleine voorstellingen maak. Eerst klein. En dan voorzichtig doorgroeien.”

    René van Kooten speelt in de musical ’Zodiac’ die van 17 juni-31 juli te zien is in de Koepel in Breda. Vanaf 5 november speelt hij de rol van scheepsbouwer Thomas Andrews in de musical ’Titanic’. Deze voorstelling reist langs theaters in het land en komt van 11-23 januari naar het DeLaMar theater in Amsterdam.

    *Met dank aan Joos voor het verstrekken van het artikel

    #4816
    Marijke
    Sleutelbeheerder

    EDIT: Inmiddels is de speelduur van Zodiac gewijzigd:

    René van Kooten speelt in de musical ’Zodiac’ die van 17 juni-31 juli te zien is in de Koepel in Breda.” klopt niet meer. In augustus wordt Zodiac ook opgevoerd (kaarten zijn al in de verkoop) en wellicht in september ook nog :yahoo:

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.