Shifting Daylight GEMMAE 07-10-2020

Home Forums SHIFTING DAYLIGHT Shifting Daylight GEMMAE 07-10-2020

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #4635
    Marijke
    Sleutelbeheerder

    Shifting Daylight – GEMMAE – Rijswijk – 07-10-2020

    De Rijswijkse Schouwburg mocht gelukkig open in deze onzekere tijden en iedereen werd corona-proof en keurig ontvangen en voorzien van de benodigde instructies. Zelfs de catering was zowel voor- als na de voorstelling beperkt en corona-proof geopend.

    Op deze avond voor het eerst gaan genieten van het nieuwste werk van Shifting Daylight in hun nieuwe theaterprogramma GEMMAE. Spannend! De corona-maatregelen die ontvangen werden per mail na het bestellen van tickets vermeldde o.a. dat meezingen en meeschreeuwen (!) niet toegestaan was. Geen probleem, we zouden de nummers voor de allereerste keer gaan horen…

    De zaal was gevuld met zo’n 60 mensen met de benodigde tussenruimtes tussen gezelschappen en telkens een lege – afgeplakte – rij tussen alle gasten in, keurig geregeld!

    Het trio Bram Bol, Ingmar Spaaij en René van Kooten betrad het toneel. Ze zaten alle drie op een eigen kleine verhoging en waren voorzien van enorm veel instrumenten. Zonder verdere aankondiging werd het eerste nummer ten gehore gebracht.

    René had zelfs twee microfoons waarvan er één een flinke echo gaf tijdens het zingen, wat voor een bijzonder effect zorgde bij bepaalde nummers en tussen de nummers door was er weinig plaats gemaakt voor een applaus. Soms is dat jammer – je wil toch laten weten hoe je aan het genieten bent van het gebodene – maar aan de andere kant zit (en blijf) je dan ook helemaal geboeid in het programma, zonder afleiding.

    René koppelde de nummers aan elkaar d.m.v. een verhaal wat zowel fictief als realistisch bleek. Er werden fantasie-vergelijkingen getrokken, voorbeelden geschetst en realistische belevenissen verteld. Wie René de afgelopen jaren gevolgd heeft snapt direct waar het over gaat en krijgt de impact mee die het op hem en zijn gezin had. Het was mooi, ontroerend en soms ook heftig als je aanvoelt hoe intens deze periode geweest moet zijn. Gelukkig is het tij gekeerd en ziet de toekomst er nu zonniger uit dan ze hadden durven hopen. Op de achtergrond waren er steeds zachte tonen te horen (wat mij sterk deed denken aan de voorstelling Next To Normal) zoals bv. een hartslag die meeslepend werkt en soms wat onrust in je gevoel opwekte.

    Tussen de nieuwe nummers van de aankomende CD in waren er ook – voor ons – vertrouwde momenten. Summer Solstice is bijvoorbeeld al uitgebracht en de mooie herkenbare intro hiervan geeft een gevoel van herkenbaarheid. Frozen (over het overlijden van z’n moeder) paste uiteraard prachtig in het vertelde verhaal, evenals Early Bird (over zijn te vroeg geboren dochtertje Sophia). Van de eerste CD was ook Uprise te horen. Silver Lining hadden we ook als toegift te horen gekregen na de vorige theatertour.
    Het geheel werd afgesloten in een – voor zover mogelijk – intieme setting: Bram, René en Ingmar kwamen naast elkaar voorop het toneel staan en brachten het heerlijke Annie’s Song en Silver Lining ten gehore, zonder versterkende microfoons. Daarna kwam nog Uprise terwijl ze weer op hun 3 podia stonden en toen was het echt afgelopen.

    Wat een heerlijke en mooie avond vol muziek was dit. De verhaallijn is meeslepend en soms heftig, de mooie muziek met het Shifting Daylight sausje er overheen maakt het geheel tot een complete en hele fijne theaterbelevenis.

    Helaas laat het uitbrengen van de nieuwe CD nog even op zich wachten. Momenteel is het sowieso ook niet toegestaan om hiervan exemplaren te verkopen na afloop van het programma. Begrijpelijk, maar erg jammer, want Ik had de CD zeker aangeschaft na het horen van de mooie nieuwe nummers. Begin 2021 zal de CD te beluisteren zijn via Spotify. Ik kan niet wachten.

    I.v.m. de vele aanpassingen in de theaters (die helaas niet allemaal open mogen) is de speellijst van deze theatertour niet zo lang als vorig jaar, maar het is zeker de moeite waard om wellicht iets verder te reizen om deze avond mee te gaan maken. De knusse setting maakt het geheel ook tot een waardevolle belevenis.

    De actuele Gemmae-speellijst is HIER hier te vinden

    Voor wie er niet bij was (of voor wie even wil meegenieten) is hier de slotfase met Annie’s Song en Silver Lining.
    Video svp niet verspreiden i.v.m. de rechten :scratch:

    Onderstaand de setlist van deze mooie avond:
    – What if
    – Gemmae
    – Frozen
    – Dear soul
    – Minor fools
    – Summer solstice
    – Bring him home
    – Closure
    – Running
    – Grounding
    – Higher
    – Early bird
    – Clearing
    – Shoreline
    – (Akoestisch) Annie’s song & Silver lining
    – Uprise

    #4637
    Anoniem
    Inactief

    Lekker verslag :good:   Ik mocht de dag na jou gelukkig ook in Spijkenisse. Wij zaten op het podium volgens mij en de heren op gepaste afstand van ons en van elkaar op hun oude vertrouwde kleedjes :heart:   Aan de nieuwe muziek moet ik nog wel een beetje wennen :wacko: maar zeker in combinatie met het gesproken gedeelte vond ik het een hele mooie bijzondere avond :yes:

    #4655
    Marijke
    Sleutelbeheerder

    Ik miste bij ons de kleedjes!
    (én de leren hoed en de pet…) :unsure:

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.