Shifting Daylight in Waddinxveen (13-04-2018)

Home Forums SHIFTING DAYLIGHT Shifting Daylight in Waddinxveen (13-04-2018)

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Berichten
  • #4248
    Marijke
    Sleutelbeheerder


    Shifting Daylight in my own hometown, daar móest ik uiteraard naartoe. Op vrijdag de 13de (april 2018) was het zo ver. Cultuurhuys de Kroon – waar je terecht kan voor een drankje, optredens, gezelligheid en een bibliotheek – is gevestigd in het nieuwe winkelcentrum Gouweplein. De zaal omvat 100 stoelen. Afgelopen week dacht René dat er 80% van de kaartjes waren verkocht, maar op de avond zelf bleek het helemaal uitverkocht te zijn. Zó fijn en terecht, want wat een heerlijke avond krijg je voorgeschoteld door de mannen.

    De voorstelling is doorspekt met grappige en soms ontroerende anekdotes, de – voor mij – herkenbare liedjes worden heerlijk gebracht en het lijkt wel of ze steeds meer (onbekende) muziekinstrumenten meeslepen voor de optredens. Ingmar de multi-instrumentalist bespeelt alles alsof hij nooit anders doet en het gitaarwerk van Bram is van ongekende schoonheid. Voeg daar nog de stem van René bij et voilà… een heerlijke muziekavond is geboren.

    René neemt het grootste gedeelte van de verhalen en anekdotes op zich en dat gaat hem goed af. Behalve goed zingen kan hij ook praten als Brugman en de zaal was wederom één en al oor. Bram vertelde nog een kort verhaal over Dr. Rhytmn, de eerste drumcomputer in NL die al heel lang in het bezit was van zijn vader. Ingmar is de minste prater van het trio, maar tijdens de songs zag je hem helemaal opbloeien naarmate de muziek zich uitbreidde, heerlijk om dat enthousiasme te zien. De heren hebben zo veel plezier in het spelen dat je in de zaal vanzelf meelift op dit enthousiasme.

    De liedjes van de CD kwamen voorbij, de liedjes van de EP kwamen voorbij en uiteraard werd er ook vermeld dat de muziek van hun CD nu ook uitgebracht is op vinyl. De mannen zijn erg enthousiast over échte vinyl-platen en wilden deze heel graag ook zelf uitbrengen, al was het maar alleen voor zichzelf. In de hal na afloop werden er echter weer volop CD’s, EP’s en LP’s verkocht (die live gesigneerd werden), dus er zijn toch ook heel veel anderen die hier plezier aan (gaan) beleven.

    In de pauze is het leuk om wat mee te krijgen van al het geroezemoes van de mensen die het eerste gedeelte meegenoten hebben. Toen we erop inhaakte kregen we zelfs de vraag of we van de productie waren, hahaha. Nee hoor, we zijn ‘gewoon’ betrokken. Veel mensen praatten ook over de bijzondere instrumenten die ze bespeeld hadden en er waren volop vragen hoe die allemaal heetten. Ingmar heeft me een lijstje beloofd, want ik heb zelf ook geen idee. Ik weet alleen maar dat ze prachtig bespeeld worden.

    Na de pauze kwam René weer met zijn smartphone onder begeleiding van Bram en Ingmar de zaal in, dus ook Waddinxveen was live te zien op de Facebook-pagina van Shifting Daylight, zoals ze meestal bij de optredens in het land doen. Het is echt grappig om steeds weer te zien hoe baldadig iedereen in elke zaal steeds weer wordt van deze toch ietwat chaotische binnenkomst en als René met zijn “I got my ass” dan als bonus ook nog even zijn kont schudt naar de zaal zijn de rapen helemaal gaar… Deze video’s staan helaas niet op YouTube, dus hier plaatsen is geen optie. Wil je de selfies en de video’s die ze zelf maken bekijken, ga dan eens naar de Facebook-pagina van Shifting Daylight: https://www.facebook.com/shiftingdaylight/
    Ik heb wel van de gelegenheid gebruik gemaakt om René te filmen terwijl hij zélf live op FB te zien was. Geniet dus maar even mee “vanaf de andere kant”…

    VIDEO: I got life…

    Aan het einde van de voorstelling volgde er na de bloemen nog een toegift, het nummer (van de EP) Silver Lining. Daarna was het écht afgelopen en spoedde de heren zich naar de foyer waar iedereen onder het genot van een drankje en bitterballen nog even kon nagenieten, evt. de CD e.d. kopen en met de heren op de foto gingen.

    Met de gesigneerde EP op zak keerden we huiswaarts na een fijne avond Shifting Daylight. Als je de kans krijgt en ze spelen (enigszins) in de buurt, ga dan zeker kijken, luisteren en meegenieten. Je krijgt er echt geen spijt van.

    Tot slot nog maar even wat video om mee te genieten voor wie er niet bij kon zijn:

    Het prachtige Fireflies

    En de toegift, Silver Lining

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.