[Telegraaf] René: ’Ik heb doodsangsten uitgestaan!’ 14-09-2019

Home Forums Nieuws & Media RENÉ VAN KOOTEN Media [Telegraaf] René: ’Ik heb doodsangsten uitgestaan!’ 14-09-2019

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Berichten
  • #4426
    Marijke
    Sleutelbeheerder

    René van Kooten: ’Ik heb doodsangsten uitgestaan!’
    Door JAN URIOT

    © De Telegraaf van14 sep. 2019 in ENTERTAINMENT

    Over twee weken vindt de Nederlandse première plaats van de romantische en spectaculaire Broadwaymusical-hit Anastasia. Koren op de molen van de voormalige geschiedenisleraar RENÉ VAN KOOTEN die hierin, na een persoonlijk drama eerder dit jaar, de rol van de meedogenloze Sovjet-officier Gleb voor zijn rekening neemt…
    René van Kooten en Tanya Van Der Kooij. Na een bijna dramatische zwangerschap is hun band hechter dan ooit
    ⒸFoto Hollandse Hoogte

    In januari kreeg hij voor zijn hoofdrol in Evita een Musical Award. Dat gebeurde midden in een periode waarin het thuis allerminst feestelijk was. Grote zorgen waren er namelijk over het veel te vroeggeboren dochtertje van René van Kooten (46), Sophia. Het meisje kwam 14 november vorig jaar via een keizersnee ter wereld, mede omdat René’s vrouw Tanya van der Kooij ernstig ziek werd. Tanya lag na de geboorte van Sophia een aantal dagen op de intensive care en de kleine moest meteen de couveuse in. Nu, tien maanden later, hangt de vlag er gelukkig anders bij en staat de acteur blijmoedig aan de vooravond van een nieuw musicalavontuur: Anastasia!

    Hoe gaat het nu met je dochter?
    „Heel erg goed, ze is een baby zoals een baby moet zijn. Na haar geboorte woog ze nog minder dan een pak suiker maar inmiddels is ze al zeven kilo. Ik heb doodsangsten uitgestaan, was bang mijn vrouw en kind te verliezen. Zo erg was het wel. In totaal heeft Sophia drie maanden in het ziekenhuis gelegen. Dat had alles te maken met het feit dat ze na een zwangerschap van slechts zesentwintig weken, zo’n vijfenhalve maand, veel te vroeg geboren is. Maar zoals gezegd, ze doet het heel goed!”

    Hoe ben je die nare periode en de zomer doorgekomen? Je zou toch een aantal maanden rust nemen?
    „Dat was aanvankelijk wel de bedoeling, omdat ik even niet wilde toeren door het land, maar doorwerken is uiteindelijk wel mijn redding gebleken. Ik speelde immers tijdens die vervelende periode in Evita de rol van CHE GUEVARA. Daar kreeg ik inderdaad ook nog eens een Musical Award voor. Dat felbegeerde beeldje heb ik overigens niet ’live on stage’ in het Rai Theater in ontvangst genomen, omdat we met Evita ergens in het land speelden. (Lacht) Ik kan het iedereen aanraden die genomineerd is: probeer in het land te spelen zodat je niet live hoeft te speechen!”

    „Ik heb overigens in die speelperiode veel steun gehad van de ’Evita van dienst’, Brigitte Heitzer. Bij haar kon ik onderweg naar het theater mijn verhaal kwijt en soms huilen! Tja, en dan de zomer. Die hebben we met z’n vieren, want we hebben nog dochter Senna van acht jaar oud, gewoon in Nederland gevierd. Dat was wel genieten hoor, na zoveel ellende. Een lange vakantie is het trouwens niet geworden, want 1 augustus moest ik me alweer melden voor de eerste repetitie van Anastasia!”

    Je zit nu midden in de try-out periode. Hoe reageert het publiek?
    „De reacties zijn uiterst positief, mensen vinden het mooi. De mooiste reactie kreeg ik deze week van mijn dochter. Ze zei dat ze betoverd was en ademloos naar het liefdesverhaal in al die mooie jurken had zitten kijken. Voor haar is Anastasia niet iets nieuws, ze kent de animatiefilm. De musical is overigens niet één op één overgenomen van de animatie.”

    „De geest van Raspoetin komt bijvoorbeeld in de musical niet voor. Daar is het karakter dat ik speel, Sovjet-officier Gleb, voor bedacht. En nee, we hebben niets veranderd tijdens de try-outs. Wel heeft regisseur Carline Brouwer sommige accenten verlegd. Er is wat meer snelheid ingekomen nadat we na de eerste opvoeringen nog een beetje zoekende waren. Maar daar heeft het publiek niets van gemerkt hoor.”

    Exclusieve beelden van de nieuwe hitmusical Anastasia, met naast René van Kooten ook Tessa Sunnival van Tol in de hoofdrol.
    ⒸFoto Stage Entertainment

    Wat is die Gleb voor een gluiperig type?
    „Deze musical vertelt het mysterieuze levensverhaal van de laatste Russische tsarendochter Anya. Anya, een wees, gaat als moedige, jonge vrouw op zoek naar haar familiegeschiedenis. Op de hielen gezeten door de meedogenloze Sovjet-officier Gleb, dat ben ik dus, vlucht Anya naar Parijs en wordt verliefd op Dmitri. Terwijl iedereen om haar heen een dubbele agenda blijkt te hebben, telt nog maar één ding: is Anya echt de illustere Anastasia Romanov of niet? En die Gleb heeft het er, vooral met dat laatste, maar druk mee. Echt wreed is hij trouwens niet. Hij gelooft erg in de revolutie en voor hem is: bevel is bevel!”

    Moest je met zo’n staat van dienst nog auditie doen?
    „De afgelopen jaren ben ik vaak gevraagd voor een rol, maar dit keer moest ik inderdaad auditeren. Ik keek daar totaal niet tegenop. Ik wilde deze rol zó graag en heb me dus zonder bezwaar door vier auditieronden heen geworsteld.”
    „Daar kon ik nu niet omheen omdat het Amerikaanse creatieve team natuurlijk ook hun zegen moest geven.
    Ook al heb in eigen land in tientallen musicals als Aida, Les Misérables en Miss Saigon gestaan…die Amerikanen kenden mij natuurlijk helemaal niet.”

    Voor een voormalig geschiedenisleraar moet dit musicalproject gesneden koek zijn, toch?
    „Nou, dat is heel lang geleden hoor, dat ik voor de klas stond. Maar het is waar, het verhaal van Anastasia bevat historische elementen dat onder meer gaat over de Romanovs, tsaren en revoluties. Ik vind dat allemaal zeer interessant. Maar voor alle duidelijkheid, de musical is beslist geen geschiedenislesje. Het is geen college, maar een romantisch spektakel om bij weg te dromen.’

    Je kan nu voorlopig op de fiets naar je werk?
    „Haha, klopt. We voeren Anastasia op in het AFAS Circustheater van Scheveningen, het theater waar ik na zestien jaar weer terug ben. Eerder heb ik in Scheveningen onder andere in Miss Saigon, Elisabeth en Aida gespeeld. De badplaats is geweldig. Ik loop er graag over het strand en de boulevard. Nu inderdaad dus wéér een thuiswedstrijdje, want ik ben niet alleen in Den Haag geboren, we wonen tegenwoordig zo’n zestien kilometer verderop in Zoetermeer. Heerlijk, want binnen een half uur ben ik, na het slotapplaus, bij vrouw en kinderen!”

    De cast van Anastasia. (V.l.n.r.) René van Kooten, Gerrie van der Klei, Tessa Sunniva van Tol, Milan van Waardenburg, Ad Knippels en Ellen Evers.
    ⒸFoto Stage Entertainment

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.