Home › Forums › Nieuws & Media RENÉ VAN KOOTEN › Nieuws › War of the Worlds Noordeloos op 06-06-2025
- Dit onderwerp bevat 1 reactie, 1 deelnemer, en is laatst geüpdatet op 2 weken, 5 dagen geleden door
Marijke.
-
AuteurBerichten
-
7 juni 2026 om 18:45 #5482
Marijke
Sleutelbeheerder
Muziekvereniging voert ‘War of the Worlds’ op met musicalster René van Kooten
Muziekvereniging Volharding uit Noordeloos speelt zaterdag 6 juni samen met musicalster René van Kooten de voorstelling ‘War of the Worlds’. In het Noorderhuis brengt de vereniging een muzikaal spektakel over een buitenaardse invasie. „Het wordt een onvergetelijke avond, met legendarische muziek’’, zegt Peter Verheij, voorzitter van Volharding.Wat kunnen bezoekers verwachten van War of the Worlds?
„War of the Worlds begon ooit als een hoorspel, nog van vóór de oorlog. Jeff Wayne, een in Amerika geboren Britse muzikant en componist, maakte er in de jaren 70 een wereldberoemde rockopera van. Tien jaar geleden hebben wij het stuk laten arrangeren en opgevoerd en sindsdien bleef het kriebelen om het nog eens te doen. Dit keer spelen we zeven stukken van de originele lp van Wayne. Met behulp van AI zijn daar door grafisch ontwerper ook indrukwekkende filmbeelden bij gemaakt, waardoor muziek en beeld echt samenkomen.”Is het verhaal van War of the Worlds hetzelfde als het origineel?
„Nee, we geven onze eigen draai eraan. War of the Worlds vertelt het verhaal van een buitenaardse invasie, waarbij wezens van Mars de aarde aanvallen en proberen over te nemen. In onze versie verschijnen enorme metalen machines, de zogeheten tripods, die als gigantische insecten over de aarde trekken. Dat verhaal vormt de basis van onze voorstelling.”En René van Kooten zingt mee.
„Daar zijn we echt ontzettend blij mee. Naast de zang neemt hij ook de rol van verteller op zich en sleept het publiek mee door het hele verhaal. Vanaf het eerste moment dachten we: híj zou perfect zijn voor deze voorstelling. Alleen leek het ons nogal ambitieus om hem daadwerkelijk te strikken. Via het netwerk van onze trompettist en dirigent Cees Trappenburg hebben we toch voorzichtig een lijntje uitgegooid. Tot onze grote verrassing reageerde René enthousiast en was het eigenlijk vrij snel rond. Fantastisch!”Kaarten en meer informatie over de voorstelling is te vinden op: http://www.volhardingnoordeloos.nl.
7 juni 2026 om 18:47 #5483Marijke
Sleutelbeheerder
Op 6 juni 2026 was René muzikale gast bij Muziekvereniging Volharding uit Noordeloos voor een speciale uitvoering van War of The Worlds. Het zou een spektakel worden met orkest, videobeelden met o.a. René d.m.v. Artificial Intelligence en René live als verteller van het verhaal. Volgens René was dit project bijzonder de moeite waard van het meemaken en daar was geen woord van gelogen. René in AI was een vreemde en toch enigszins vertrouwde verschijning in de film, al verraadden zijn diep donkerbruine ogen toch wel dat hij het toch niet echt was. Het was een bijzondere ervaring.De zaal van het Noorderhuis in Noordeloos vulde zich tot aan de nok en vanaf 21:00 uur klonk de welbekende openingstune van The Eve of War. Het orkest was groot en indrukwekkend, de beelden die we tijdens het spelen te zien kregen zó mooi gemaakt dat het wel realiteit leek en toen René begon met vertellen en zingen was het begin van een prachtige avond aangebroken. De elpee van deze muziek is uit 1978, dus vooral de wat oudere aanwezigen herkenden de muziek bij de eerste paar vertrouwde noten al.
Het hoorspel van War of the Worlds heeft destijds in Amerika enorm veel belangstelling getrokken omdat het verhaal zó echt leek dat er paniek uitbrak onder de mensen die de realiteit en het verhaal niet meer uit elkaar wisten te houden. Tijdens het bekijken van de film van vanavond met de muziek en vertelling van verslaggever René erbij waande je je ook bijna aanwezig bij de invasie van wezens van Mars die onze wereld kwamen vernietigen. René speelde in de film een inwoner van Noordeloos en na de inslag van cilinders in de buurt door buitenaardse wezens sloeg iedereen op de vlucht en haastte hij zich naar Rotterdam, alwaar zijn vriendin zou verblijven. De communicatie werd ook langzaamaan verbroken door de aliens en iedereen was in paniek omdat de wezens alle energie uit de aarde trokken. Zo werd de bekende zendmast van Lopik ook overwoekerd door rode wortels en ook de electriciteitscentrales, huizen etc. De rode wortels zogen alle energie overal uit. Af en toe hoorde we naast ons ook diverse mensen uit Noordeloos gniffelen omdat zij ineens de straat en/of winkels herkenden uit hun eigen dorp die in de film levensecht voorbij kwamen.

De film speelde aan één stuk door van 21:00 uur tot 22:30 uur en het orkest speelde ook deze 1,5 uur achter elkaar door, een ware prestatie. Tussendoor was er geen rustpuntje voor een applaus, maar dat werd na afloop ruimschoots goed gemaakt.Behalve de vertelling van het verhaal nam René ook de zang op zich en werden we getrakteerd op prachtig uitgevoerde nummers zoals The Eve of War, Forever Autumn, Thunderchild en Brave New World. De hele avond was zeer indrukwekkend en het is echt zonde/jammer dat dit slechts een éénmalige uitvoering was. Zelfs René zei tegen de organisatie dat dit spektakel makkelijk in een theater uitgevoerd zou kunnen worden, maar dit zijn ze helemaal niet van plan. Zonde, want er zouden veel meer mensen van moeten kunnen genieten en alles was zeer professioneel georganiseerd met alle puntjes perfect op de i, dus ze zouden (landelijk) zeker een goed indruk maken hiermee.

Tegen het einde van de film is de wereld totaal verwoest en leeggezogen door de aliens en dan opperen de mensen om totaal overnieuw te beginnen met de aarde, omdat ze dat tot op heden niet goed gedaan hadden. Er kwamen beelden voorbij van een koorddansende Trump, Poetin en Netanyahu die uit balans waren en er werd nog maar eens onderstreept dat het daarom echt anders zou moeten met de aarde en de mensen die er op leven.Na 1,5 uur genieten werden diverse orkestleden extra benoemd en in het zonnetje gezet, het orkest en de dirigent enorm bedankt, de sponsoren bedankt en kreeg ook René prachtige bloemen. Het publiek gaf een minutenlange verdiende staande ovatie en vervoegde zich daarna naar de aula waar nog druk nagepraat en gevierd werd omdat deze avond zo geslaagd was.
Onderstaand diverse beelden van deze mooie en waardevolle avond.
Het was heel fijn om dit live mee te kunnen maken.* Intro met René (zang na 06.25 min)
* Forever Autumn & Thunderchild
* Brave new world
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
